班長:稲葉 穣・中西 竜也
Coordinator: INABA, Minoru / NAKANISHI, Tatsuya
古来、西アジア、南アジア、内陸アジア、東アジアでは、イスラームや仏教などの諸宗教と関わる諸思想・諸文化が多方向的に越境波及し、各地に様々な作用を及ぼしてきた。本研究班では、当該諸思想・諸文化が、ときに超地域的な思潮・流行文化、あるいは時代精神のようなものさえも形成しながら、他方で地域化したり、地域特性やローカル・アイデンティティの創造・想像に寄与したりもしてきた、そのダイナミックな様相を議論する。たとえば、南アジアに起源して西アジアはもとより、中央アジア、さらには中国にまで伸展したスーフィズムの一派、ナクシュバンディーヤ・ムジャッディディーヤの各地における展開実相やインパクトを考察する。また、その考察の基礎を共有するために、同派の根本経典、名祖アフマド・スィルヒンディー(1624年没)のペルシア語書簡集など、ムジャッディディーヤ関係の諸文献を会読・吟味する。こうした探求を通じて、特定の宗教や地域に関する本質主義的な見方、あるいはそれと表裏する軽率な「異文化」の土着化・排除の要求を相対化する視野を開拓し、これを糸口としてグローバル化時代の「共生」の問題にも思いを馳せたい。
Various ideas and cultures related to religions such as Islam and Buddhism have multi-directionally and transregionally spread in Asia (West, South, Central, and East Asia). We examine how these ideas and cultures formed transregional intellectual and cultural trends, or something like the spirit of the age, on the one hand, and adapted to a certain area, or contributed to the creation and imagination of “regions,” on the other hand. For example, we focus on the Naqshbandiyya-Mujaddidiyya, a Sufi order, which expanded from South Asia to Central and East Asia as well as West Asia, and investigate what developments and impacts this Sufi order had in each area. In order to share a basis for this study, we read and discuss literatures of Mujaddidiyya including Persian epistles written by Ahmad Sirhindi (d.1624), the eponym of the Sufi order in question. Through such an exploration, we aim at cultivating a perspective to relativize the essentialist views regarding a certain religion and region, accompanied by imprudent demands for the indigenization or exclusion of “foreign” cultures. Furthermore, we want to ponder on the problem of “cultural coexistence” in our globalization era.
研究期間:2023年4月~2026年3月
Research period: Apr.2023 – Mar.2026
2022年07月18日 更新
Last updated on July 18, 2024